Promotieonderzoek

Op 11 september 2020 ben ik gepromoveerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de betekenis van netwerken voor de carrière van vrouwen.

Wil je meer weten over het onderzoek? Klik hier

In het eerste deel van het onderzoek breng ik netwerken, gender en sexe en carrière samen. Vragen die hier aan de orde komen zijn: wat wordt in deze context verstaan onder netwerken? Wat leveren netwerken op? Hoe gaan vrouwen om met netwerken en tegen welke belemmeringen lopen zij aan?

In de eerste studie worden hoogopgeleide vrouwen gevraagd naar hun netwerk. Hoe kijken ze er naar en hoe gebruiken ze het. Netwerkbewustzijn en bewust netwerken worden geïntroduceerd. Uit deze studie blijkt al dat niet iedereen zich even bewust is van het netwerk en daarmee blijven zeker kansen liggen.

In de tweede studie wordt gekeken naar verschillen tussen vrouwen en mannen in netwerkgebruik. Op een aantal aspecten zijn verschillen te zijn.

De laatste studie adresseerde het gebruik van netwerken door topvrouwen. Zij zijn zich zeer bewust van het netwerk en zetten het ook actief in. Hoewel niet ieder even enthousiast was en ook wel bewust keuzes maakten.

Op basis van de drie studies zijn aanbevelingen voor de wetenschap en de praktijk geformuleerd.

Meer weten of een workshop volgen? Stuur een bericht aan info@jeannemartens.nl
2024 © Knijnenburg Producties